13 January 2014

2014-03 Caramel sauce

Assalammualaikum.
Korang pernah try buat caramel sauce sendiri tak? Ala yg macam pretzel auntie's anne punya caramel tu. Hehe hari tu aku try buat dan nasib baik menjadi. Serius sedap weh. Sangat senang buat dia. Resepi dia aku amek kat blog skybluekitchen tapi macam biasa la aku akan olah sikit. Ni cara aku buat lak ok.

Bahan-bahan:
1 cawan brown sugar
1 kotak kecil (200ml) whipping cream
1/2 Ketul butter.

Cara-cara:
1. Guna periuk yg tinggi sikit, masukkan gula perang. Aku suka guna brown sugar sebab lebih cepat cair. Cairkan dia sampai warna keperangan. Jangan masukkan air langsung.
2. Masukkan butter dan kacau guna whisk tangan. Adunan akan berketul. Time ni kecikkan api sikit.
3. Masukkan whipping krim yg dah dibiarkan pada suhu bilik. Teruskan kacau sampai hilang ketulan2 gula and sampai capai kepekatan.
4. Simpan dalam peti ais. Caramel ni boleh disimpan lama kalau betul cara buatnya. Bila simpan dalam peti ais kepekatan dia akan bertambah and kalau nak guna aku nasihatkan keluarkan dari peti ais awal dan dibiarkan pada suhu bilik dalam 1/2 jam.

1 adunan ni boleh dapat 1botol jem kecik macam dalam gambar aku bawah ni.
b







Selamat mencuba!
posted from Bloggeroid

2 comments:

  1. Guna gula biasa tu boleh tak? Hoho.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sori lambat reply acancapik. boleh je nak guna gula biasa tu warna dia akan lagi cantik tapi lambat la nak kena tunggu dia cair. :)

      Delete