31 March 2011

sesi muhasabah diri

sedar tak sedar umur dah meningkat. dah menjangkau 20-an pun. dah boleh kahwin orang kata. kahwin?ye kahwin. sorang classmate dah lepas and selamat jadi isteri orang. aku bila lagi? lambat lagi. masih banyak yang perlu dikejar dan dikumpul. masih banyak jasa yang perlu ditabur kepada keluarga, bangsa dan negara (cewahh ayat!)

tapi ada satu hari tu aku terfikir. apa akan terjadi bila aku dah berkahwin nanti. masih boleh lepak dengan kawan-kawan macam biasa ke? masih boleh terkinja-kinja bagai anak dara lagi ke? masihkah boleh aku bergaul tak tentu hala macam sekarang? dan macam-macam lagi aku fikir. am i ready for it?

tak sangka aku dah masuk fasa dewasa. dah umur 22 tahun di mana fasa ini lah kritikal. fasa yang di mana dah memang dalam kepala otak fikir pasal masa depan dan keluarga je. memang tak percaya langsung umur dah masuk nak 22 tahun. aku masih rasa macam baru bulan lepas habis sekolah, macam baru semalam daftar masuk UiTM Perak untuk dapatkan diploma. hakikatnya, dah 5 tahun aku meninggalkan alam persekolahan. dah 3 tahun duduk UiTM Perak ni. dah selamat tamat pun zaman diploma aku. dah masuk zaman ijazah dah pun.

masa betul-betul sangat pantas berlalu meninggalkan kita. dah terlalu banyak pengalaman pahit manis yang aku lalui dan tempuh. jangan dipandang rendah aku ni walaupun aku memang rendah. mungkin orang kata 22 tahun tu masih muda tak banyak mana pengalaman aku. betul banyak lagi aku tak belajar. tapi at least aku dah tempuh macam2 jugak pengalaman. dah macam2 orang aku jumpa dalam hidup ni dari yang perangai tak serupa manusia sampai la ke perangai yang memang sebaik manusia. dari bayi sampai la ke tahap atok aku pernah jumpa dan kenal.

terlalu banyak benda yang aku buat yang aku menyesal. tapi nak buat macam mana kan. semua tu dah berlalu. nak tak nak kena la telan tu semua. nak menyesal pun dah tak berguna. nasi dah jadi bubur ayam McD. 

aku tak tahu apa yang akan berlaku pada aku di masa hadapan. tiada siapa pun tahu melainkan ALLAH SWT. aku hanya boleh berdoa agar aku hidup bahagia dan hidup aku sentiasa dirahmati. semoga aku punya keluarga yang bahagia kelak. punya anak-anak yang comel kelak. (tiba-tiba berangan nak anak?) dan aku harap dosa2 aku dulu diampuni. aku dah tak nak ingat benda2 bodoh yang aku buat aku dulu. aku terlalu seksa nak ingat benda2 tu. aku harap sangat suatu hari nanti aku akan lupa benda2 tu.

sekian sesi muhasabah dan renungan untuk hari ni.

No comments:

Post a Comment