25 June 2010

mari belajar bahasa German!!

ok baru2 ni aku pun tak tahu kenapa aku minat sangat dengan German ni....sebab demam world cup mungkin...tapi kenapa aku pilih German pun aku tak tahu....serius tak tahu kenapa tiba2 aku cam jadi fanatik gila dengan German ni.....kalau nak tahu pape pasal German ni korang google jela ek sebab aku pun tengah buat research pasal German ni...haha siap buat research apa hal??entah....rajin sangat kot....

secara kebetulan pulak kawan aku ada yang belajar kat German tu (untung kan dapat belajar kat oversea ni) so aku pun suruh la dia ajar sikit2 bahasa German ni....aku skype je dengan dia....so ni ada la beberapa ayat yang aku belajar dari beliau....thanx to u acap sebab ajar aku....hehe

I = ich
saya = sie
kau = du
i love u = ich liebe dich
jom makan = isst du gern
betul tu @ right = genau
i see = ach so
i hate you = ich hasse dich
kejap = moment (ni betol german taw walau nampak cam english)
thank you = danke
welcome = bitte
you're so good = sie sehr gut
i used to love you = ich habe dich geliebt
bila nak datang masuk meminang = wann wilst du mich heiraten (haha yang ni akak aku suruh tanya kat kawan aku masa tu so aku masukkan jela sekali)
German above all = Deutschland ueber Alles 

*ini aje yang sempat aku belajar...kalau ada sape2 yang pandai dalam bahasa German ni boleh la tolong ajar aku lagi ek....nanti kalau ada aku dapat perkataan baru aku update ok.... ;D
*kalau nak tahu pasal negara diorang tu leh klik sini Germany
*pape pun MALAYSIA tetap di hatiku.....tak salah kan nak mendalami bahasa negara lain untuk kesenangan jugak mana lah tahu dapat ke sana suatu hari nanti....insyaallah amin~~

No comments:

Post a Comment