28 August 2012

raya 2012

alhamdulilah raya yang boleh dikatakan disambut dengan sederhana. nak cerita pasal raya tahun ni.nasib baik 4 5 hari sebelum raya abah dapat keluar hospital kalau tak memang mak tak masak pape la jawabnya. so disebabkan abah dapat keluar hospital, aku dan mak pun menjalankan operasi mencari bahan mentah untuk dimasak di pagi raya. aku lah yang tolong membawa mak ke pasar di subuh hari. perghh! jadi anak yang solehah kejap. hihi. 

tiap2 tahun kitorang akan anyam ketupat sendiri taw. tapi ketupat biasa jela. ketupat palas tak reti lagipun orang selatan lebih suka makan ketupat biasa je. lepas dah beli daun ketupat kat pasar, acara menganyam pun bermula. buat la dalam 50 biji jek. then tahun ni dapat buat kuih 4 jenis je. yang lain2 ada la orang bagi. mak macam biasa akan masak rendang lodeh dan juga ayam goreng berempah. pagi2 raya itulah menu kami.  raya tahun ni kebetulan adik beradik aku semua ada kat rumah di pagi raya kecuali abang sulung aku jela sampai lambat sikit. 



lepas makan2 semua lepas zohor kitorang semua bertolak ke Klang kampung mak aku sebab adik beradik mak aku semua ada kat kampung. ramai tu kat sana. kitorang konvoi 5 kereta ke sana. dan aku membawa salah satu kereta disebabkan kaki abah bersimen kan. aku lah yang menjadi driver untuk 2 hari berjalan raya tu. sampai klang tu dalam pukul 6 petang. alhamdulilah jalan tak berapa nak jem sangat. nasib baik bawak kereta auto kalau manual mau kejang kaki aku. lepas ngok ngek ngok ngek borak2 kat rumah nenek, then kitorang gerak pergi rumah abang sulung aku kat Nilai. tidur sana sebab kat klang tu dah penuh takde tempat tidur. memang penat lah aku jadi driver hari tu. keesokan paginya gerak ramai2 (kecuali abang sulung aku tak ikut la) ke simpang pelangai. simpang pelangai ni kat sempadan negeri sembilan dan pahang. nak pergi sana dengan masa yang pendek dan cepat kena lalu jalan dalam yang berliku liku macam ular. mencabar jugak la bawak kereta kat jalan macam tu nak2 ada abah kat sebelah dah macam orang JPJ. huhu. nasib baik kereta auto bukan manual kalau tak lagi letih kaki aku. kat simpang pelangai tu kitorang pergi rumah mentua kakak aku yang no 3. saja berjalan beraya ramai2. seronok sebab konvoi. petang dalam pukul 6 lebih tu kitorang gerak balik ke Melaka balik untuk menamatkan konvoi berjalan beraya. balik melaka pun kena ikut jalan yang sama. lagi mencabar sebab dah malam tambahan pulak hujan lebat. banyak eksiden berlaku masa tu. bila eksiden makanya jalan jem la. sampai agak lambat jugak la. aku ni dah la rabun silau bila kena cahaya lampu kereta tu, perghhh!!! berpinar mata. aku pakai spec dan tahan jela yang mampu. last2 sampai rumah dalam pukul 11 malam. lambat pun sebab singgah masjid, singgah KFC untuk makan malam.

stokin menanti kepulangan kami. hihi

dan pada 5 syawal seorang lagi sahabat baik aku telah melangkah ke alam baru. dengan mengejut dia bagitahu aku dia nak bertunang. memang nak kena sekeh kepala budak lin ni taw. hmm.....lin dah bertunang, maya pulak dah kahwin dan tengah tunggu nak bersalin je ni. yg tinggal single aku sorang jela. eh2 single maksud aku masih belum ada ikatan yang sah. aku ada Mr. Bobot aku yang setia di sisi. cumanya nak melangkah satu tapak lagi ke depan tu lambat lagi. anyway, aku sangat happy untuk bff aku ni. semoga korang sentiasa bahagia di sisi orang tersayang dan doakan aku cepat2 kahwin ye. 

my bff sudah sah jadi tunangan orang.

*Mr. Bobot cepat2 kumpul duit taw. jangan nak gigil2 lutut je tapi tak kumpul duit. kalau tak saya ketuk lutut tu kang. hihihi. love youuuuu!! (dengan muncung) :p



No comments:

Post a Comment