18 October 2013

2013-14 Cream caramel

Assalammualaikum.

Hari tu teringin sangat nak makan cream caramel. Ada sorang abang ni dia pandai buat. Gula dia tak rasa hangus, puding dia pun sedap tak keras sangat tak lembut sangat. Abang Hadi ni aku kenal masa aku kerja kat Restoran Dima MITC Melaka (Restoran Nasi Arab). So hari tu adalah pergi sana mintak makan puding dia. Lepas tu balik mintak resepi kat abang Hadi tapi abang Hadi taknak bagi. Dia suruh aku kerja sana balik baru dia bagi resepi tu kat aku. Ceh! kedekut sangat. Haha. Tapi takpe tak kisah pun. Last2 aku Google je resepi yang ada campur tengok2 buku resepi yang aku beli dulu. Then try la buat puding tu kat rumah. Nasib baik bahan dia tak banyak sangat. 1st try bagi aku kira menjadi jugaklah walaupun lembik sikit tapi yang penting mak aku makan sampai habis 1 loyang ok! Ko hado? Haha Mr. Bobot pun kata ok je sedap. (Padahal bagi dia memang semua dia kata sedap. Hehe ampun awak!) Tapi kan aku konfius sebab banyak versi cara buat dia. So ini cara aku buat masa 1st try.

Bahan-bahan :
Caramel
6 sudu besar gula halus
1 sudu air

Puding
3 biji telur
1 tin susu cair
1 tin air
1 sudu teh esen vanila
1 sudu besar gula halus

Cara-cara:
1. Mula-mula aku buat caramel dia. Aku buat caramel ni 3kali baru jadi. 1st try gula aku tak hancur sebab aku masuk gula terus masuk air. 2nd try cair sangat sebab aku masuk banyak sangat air. 3rd try barulah jadi. Korang kena letak gula tu semata-mata dalam non-stick fry pan dengan api sederhana. Jangan besarkan api sebab nanti gula tu cepat hangus.bila nampak gula tu dah start cair gaulkan dengan yang tak cair lagi. Kacau-kacau sebati. Bila dah agak-agak semua dah cair baru masukkan air 1 sudu. Kacau-kacau sampai dia tak berbiji. Nak buat caramel ni memang kena makan masa lama sikit. Lepas tu masa panas-panas terus tuang dalam bekas loyang. 


2. Lepas dah siap caramel dia, ambik periuk kukus, kukuskan air dulu biar periuk tu dah siap-siap panas la.
3. Pecahkan telur dan campur gula 1 sudu (kalau taknak capur gula pun takpe sebab nanti caramel dia dah cukup manis). Pukul telur dengan whisk tangan sampai hancur tapi jangan kuat-kuat sangat cukup sampai dia dah sebati gitu. (Macam nak buat telur goreng tu.
4. Masukkan susu dan air dan pukul sebati lagi.


5. Tapis dan masukkan dalam loyang yang ada caramel tadi. Tutup dengan aluminium foil supaya wap air tak masuk dalam loyang tu. Kukus selama 30-40 minit.


6. Dah siap tu sejukkan lepas tu masuk dalam peti ais. Kena tunggu sekurang-kurangnya 3 jam sebelum dihidang. 

Yang ni aku tak masuk peti ais dulu lepas je suam-suam kuku terus makan. Agak pecah-pecah
*Ini cara aku buat la. Agak menjadi jugak tapi still tak tahu cara yang sebenarnya sebab yang aku buat ni agak lembik dan berair. Aku nak yang keras sikit bila diterbalikkan dalam pinggan. Ada sape-sape tahu bolehlah kongsi-kongsi ea.






2 comments:

  1. Sedapnya..pos kat akak sket

    ReplyDelete
  2. hihi kalau pos nanti silap2 jadik bubur jek dah pecah. mekaceh singgah blog saya. ;)

    ReplyDelete