20 April 2011

pengajaran~

pengajaran :

1. jangan bercinta dengan kawan2 yang dalam kelompok kenalan kamu. kelak kamu juga yang akan susah dan sakit hati. sebab? sebab bila putus then kalau lepak keluar kekadang kamu mungkin akan terjumpa dengan dia dan ini mungkin akan menggamit kembali memori lama kamu itu. nak2 kalau ada memori buruk. rasa nak tampor2 je muka dia kan? kalau putus then cakap kita still kawan pastu lepak rileks2 leh gelak2 tu laen cerita la kan.

2. jangan bercinta dengan kawan kepada kawan kamu. kira macam kawan kamu kenal2 kan kawan mereka kat kamu la. sebab? sebab bila kamu putus nanti kamu juga akan sakit hati kalau ternampak si dia berinteraksi dengan kawan kamu tu. then kamu akan rasa macam nak menangis je bila tengok si dia gembira atau mungkin akan ada api dendam yang membara untuk membalas dendam ke kan.

3. jangan bercinta dengan orang yang kamu tak kenal. contohnya orang tu kamu kenal di laman sosial la. sebab? sebab kamu tak kenal siapa dia. kamu tak tahu dia baik atau tak. kebanyakan orang akan menyamar di laman sosial. dan kebanyakannya juga terbalik dengan sifat sebenar mereka di luar. jadi kamu mungkin akan ditipu.

4. jangan bercinta dengan jiran atau ang duduk setaman atau sekampung dengan kamu. sebab? ni kes sama dengan yang no. 1 and 2 tu la. pusing2 nanti jumpa jugak kat situ. yela dah kata setaman sekampung bagai kan. melainkan kalau kamu atau si dia yang berpindah. kalau kes pindah ni x payah cerita la kan.

hmm apa lagi ye? aku tak ada idea lagi. setakat ni tu jela kot yang aku rasa orang yang tak patut kita bercinta. tapi jangan la take it serious ea. ni semua dari pengalaman aku sendiri. kalau rasa diri sendiri boleh manage perasaan tu makanya dengan siapa kita bercinta takkan menjadi masalah. kalau tak dapat lupakan makhluk2 yang berlawanan jenis tu pun apa kata kita anggap ia sebagai satu pengalaman yang berharga ye tak?mungkin dengan cara itu kita tak la sakit sangat kalau teringat. think positive je people. jika positive maka semua benda akan menjadi senang. macam yang aku selalu buat. fikir positif sebelum fikir negatif.

*dapat ilham tulis ini entry sebab TERnampak FB orang yg dulu2 yg pernah bikin hati aku panas. :)

No comments:

Post a Comment